BAM boort nieuwe inkomstenbronnen aan

20 augustus 2014

Bouwbedrijf BAM boort nieuwe inkomstenbronnen aan. De verkoop van volledig afgewerkte woningen levert een betere marge op dan enkel het bouwen van een casco woning. Het bouwbedrijf lanceerde in maart een nieuw concept, BAM Wooncollectie, waarbij de opdrachtgever kan kiezen uit acht woningtypen in drie verschillende stijlen: jaren dertig, oudhollands en modern. De koper kan bepalen welke indeling de woning krijgt en in hoeverre deze afgewerkt wordt opgeleverd. Bijvoorbeeld met keuken, badkamer, vloer en geschilderde muren. De totale ontwikkelingstijd bedraagt zes maanden; de bouwtijd slechts tachtig dagen.

“Door het fabricageproces te standaardiseren kan het proces efficiënter en goedkoper gemaakt worden. Het voordeel kan voor de consument oplopen tot 30 procent”, aldus Rick van den Bos, hoofd marketing en innovatie bij BAM Woningbouw.

Inmiddels zijn er al driehonderd woningen verkocht en het bedrijf verwacht dit jaar nog twee- à driehonderd huizen te verkopen. De afwerking van de woning wordt niet door de bouwer zelf gedaan. “Wij zijn de regisseur, zelfs stuken en schilderen doen we niet zelf. We hebben zo’n vijftig partijen waar we al twintig jaar mee samenwerken die ook aan dit concept verbonden zijn.”

BAM wil veranderen van aannemer naar “facilitator van wonen”. “Wij willen het eerste aanspreekpunt zijn bij toekomstige woonwensen. Als een consument later bedenkt dat hij een airco-installatie of dakkapel wil, dan kunnen wij dat regelen. Wij kennen die huizen door en door.” De lancering van een eigen hypotheekservice via onderdeel AM past ook in die gedachtegang.

De huidige BAM Wooncollectie richt zich op het “middenplussegment”,  maar Van den Bos kan zich ook voorstellen dat ze meerdere productlijnen gaan ontwikkelen gericht op het luxe en/of lagere segment. Daarnaast is het concept ook uitgerold voor bestaande woningen, maar enkel voor beleggers en woningcorporaties die een rij woningen willen renoveren.

De concurrentie zit intussen ook niet stil, maar volgens Van den Bos zijn er maar weinig partijen die een “totaalpakket” bieden. “We bieden keuze uit een collectie woningen en afbouwpakket, inclusief een digitale portal en een persoonlijke woonadviseur.”

“We zijn ons ervan bewust dat het concept kopieerbaar is. Daarom willen we snel doorontwikkelen en ook tuinen, domotica (huiselijke elektronica, red.)  en verzekeringen aanbieden”, verklaart Van den Bos. “De komende tien jaar barst de concurrentiestrijd los; de strijd om de consument.”

“De markt was volledig op aanbod gedreven, maar door de crisis is dat omgedraaid. Eerst bepaalden andere partijen, de bouwer met de projectontwikkelaar en de architect, hoe de consument ging wonen. Nu bepaalt de consument.”

En dat is weer goed nieuws!